Barnehagens Rammebetingelser.

Barnehagene i Norge reguleres av barnehageloven. Med hjemmel i loven har kunnskapsdepartementet fastsatt forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehageloven sier at virksomheten skal drives i samarbeid med barnas hjem. Barn har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt ut i fra deres alder og modenhet.

BARNEHAGENS RAMMEBETINGELSER

Barnehageloven 2005 (SIST ENDRET 01.01.2021)

Rammeplan 01.08.17

Rammeplan gir retningslinjer for barnehagens verdigrunnlag, innhold og oppgaver. Den gir en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet. Innholdet i barnehagen skal være allsidig og variert. Hvert enkelt barn skal få opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Barnehagen skal se lek, læring, omsorg, danning, sosial og språklig kompetanse i sammenheng. Barnehagen skal være en kulturarena hvor barnet er medskaper av egen kultur. Foreldre og barnehagens personale har et felles ansvar for barnas trivsel og utvikling. Rammeplanen fremhever betydningen av voksnes holdninger, kunnskaper og ferdigheter til å møte, forstå og oppdra barn til aktiv deltagelse. Barnehageloven sier at virksomheten skal foregå i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. Både barn og dere som foresatte har rett til å ha innflytelse i barnehagen.

Årsplan

Konkretisering av det pedagogiske arbeid i barnehagen.

Planlegging, dokumentasjon og vurdering:

I Noas park barnehage planlegges innhold og aktiviteter ut i fra barnehagens kristne verdisyn og innhold i Rammeplan for barnehager.

Årsplanen synliggjør barnehagens innhold i hverdagen for barnehageåret.

De pedagogiske lederne har ansvar for å lede avdelingen. De skal planlegge og dokumentere

aktiviteter og innholdet for dagen, uken og måneden.

Pedagogisk leder på hver avdeling skriver månedsplan og månedsskriv som legges ut på Kidplan. I månedsplan/brev legges mer detaljert plan for det pedagogiske arbeidet i hverdagen og disse skal gjenspeile årsplanen. Dokumentasjon av personalets arbeid skal synliggjøre barnehagens arbeid for å oppfylle kravene i barnehageloven og rammeplanen.

I følge rammeplan skal barnehagen jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Hovedformålet er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med rammeplan og barnehageloven.

Planlegging:

Det er avsatt faste tider der personalet planlegger det pedagogiske arbeidet. Planlegging foregår ved avdelingsmøter, ledermøter, personalmøter og ellers ved behov. Hver pedagogisk leder har 4 timer ubunden tid til planlegging i uken.

Dokumentasjon:

Regelmessig observerer personalet hvert barn regelmessig. Trivsel og allsidig utvikling vektlegges i arbeidet og ved behov så kan avdelingsleder bruke kartleggingsverktøy. I tillegg har vi minst 1 foreldresamtale i løpet av året, i tillegg til daglige samtaler.

Vurdering:

Rammeplanen sier at barnehagen skal jevnlig vurdere sitt pedagogiske arbeid og har en sentral plass i vår pedagogiske virksomhet.

Kunnskap om enkeltbarnets trivsel og allsidige utvikling er her det sentrale for at arbeidet skal være i tråd med barnehageloven og rammeplanen.

I tillegg vurderes blant annet planer, rutiner, mål, aktiviteter, avdelingens fungering og de ansattes samarbeid i hverdagen.

De ansatte observerer hvordan barnet har det i gruppe og som enkeltindivid. De vurderer så hvordan barnet/gruppen opplevde situasjon/aktiviteten og gjør dermed vurderinger for å iverksette tiltak hvis det er nødvendig. Trivsel er viktig, så arbeidet blir lagt ut i fra at barnet skal ha gode dager i barnehagen og at de skal ha et læringsutbytte.

Planlegging, dokumentasjon og evaluering i vår barnehage vises blant annet gjennom:

• Månedsplan/månedsbrev
  •  Dagen i dag-Kidplan.
  •  Bilder
  •  Opptredener som barna har gjennom året.
  •  Foreldresamtaler
  •  Avdelingsmøter
  •  Personalmøter
  •  Møter med ulike instanser.
  •  Pedagogisk ledermøter
  •  HMS møter
  •  Daglige samtaler med foreldre og personal seg imellom.
  •  Foreldremøter
  •  Planleggingsdager
  •  Tverrfaglig team: PPT, helsevern og barnevernstjeneste.
  •  Pedagogisk fagteam- barnehage.